Sökmotoroptimering eller SEO är fundamentalt viktigt i dagens digitala samhälle. Digital marknadsföring är avgörande för många företags framgång och SEO är marknadsföringskanalen som mest effektivt konverterar okända webbplatsbesökare till betalande kunder. Dagens digitala konsumenter exponeras för upp till 10 000 reklambudskap dagligen och SEO är nyckeln för att ditt företag ska kunna stå ut i det digitala myllret. En SEO-anpassad webbplats konverterar bättre än all annan marknadsföring. Detta beror på att du syns du på rätt plats, vid rätt tillfälle framför personer som aktivt söker efter det du erbjuder. Vi ger dig några enkla SEO-tips.
Fyra enkla SEO-tips
Med fyra enkla SEO-tips hjälper vi dig att komma igång.
Tips 1:
Det absolut viktigaste är att du börjar att lära dig hur sökmotoroptimering fungerar. En sökmotor är en tjänst som används för att söka igenom innehåll på internet. Ofta sker det genom att en person skriver in ett eller flera ord/meningar i en sökruta. Sökmotorn söker då igenom innehållet som indexerats och presenterar sökträffarna i en lista för användaren.
Tips 2:
Det är viktigt att det inte finns några tekniska hinder i vägen som hindrar Google från att komma åt och förstå din webbplats. Rensa, rensa, rensa är således ett bra tips.
Tips 3:
Utgångspunkten i all sökmotoroptimering är att förstå vad dina målkunder söker efter. Sökordsanalys är kanske den mest avgörande processen inom sökmotoroptimering, det är att förstå det språk som dina målkunder använder när de söker efter dina produkter, tjänster och innehåll. Därefter att analysera, jämföra och prioritera de bästa sökordsmöjligheterna för din webbplats.
Tips 4:
Länkar hjälper sökmotorer upptäcka nya sidor och bedöma dess ”auktoritet”. Det är svårt för konkurrenskraftiga sökord utan länkar att ranka. Sökmotorer fortsätter att använda länkar som ett sätt att mäta popularitet och auktoritet. Men det räcker inte längre att bara skaffa länkar för att säkerställa toppositioner. Sökmotorer förbättrar sina algoritmer för att ignorera artificiella eller icke-relevanta länkar.